Fordele og ulemper ved privatleasing

Der kan både være gode argumenter for og imod privatleasing af bil. Hvis du kan lide at kende alle dine udgifter på forhånd og godt kan lide at køre rundt i en nyere bil, så kan leasing være noget for dig. Hvis du kan lide at have fleksibiliteten i både at kunne beholde bilen i længere eller kortere tid, samt har svært ved at forudsige dit kørselsbehov, så er det nok bedre for dig at købe. Alt sammen er selvfølgelig igen afhængigt af hvor attraktive privatleasing priserne er.

Nedenfor gennemgår vi en række fordele og ulemper ved privatleasing af bil.


privatleasing fordele ulemper

Er du på udkig efter ny bil? Så anbefaler vi, at du kigger forbi Gomore.dk, som har en række spændende leasing tilbud i øjeblikket.

Læs mere her


Fordele

Ingen risiko for værditabet

Hvis du vælger at privatlease din bil, så undgår den store usikkerhed omkring hvad din endelige salgspris vil være når du til sidst skal sælge bilen. Værditabet er absolut den største udgift ved at være bilejer, så denne post er ganske betragtelig. Værditabet er meget svært at forudsige på en specifik bil, dels pga. at der kan komme nye modeller til, farvevalget, andre konkurrerende mærker osv.

Man kan til dels lave en generel statistik på bilmærket, typen af bil, kombineret med forudsætninger om antal kørte kilometer og hvor gammel bilen er, men dette er baseret på historiske data, så man kommer under alle omstændigheder aldrig udover at der er en stor usikkerhed omkring bilens værdi når den skal sælges. Denne usikkerhed undgår du ved privatleasing.


Leasingselskabet er gode til at forhandle rabatter

Leasingselskaber indkøber ofte mange biler ad gangen hos bilforhandlerne og lever af dette professionelt. Derfor har de et langt bedre udgangspunkt til at forhandle gode rabatter hjem på bilerne. Det kommer dig til gode, som bilkøber eller leasingtager, da de så kan tilbyde leasingpriser til ganske gode vilkår til dig.


Leasingselskabet betaler ikke fuld registreringsafgift

Når du køber en bil i Danmark, så skal du ved indregistreringen af bilen betale fuld registreringsafgift. Det er, som bekendt, en stor del af bilens samlede pris og derfor en pæn post i budgettet, som også skal finansieres. Dette slipper leasingselskabet til dels for, da de kun skal betale leasingafgift for den periode, som leasingkontrakten løber. For en 3-årig leasingaftale betyder dette at leasingselskabet kun skal betale 39% af registreringsafgiften. Altså skal leasingselskabet låne langt mindre end en almindelig bilkøber. De lavere finansieringsomkostninger kommer også dig til gode i form af lavere leasingpriser til dig.


Er du på udkig efter ny bil? Så anbefaler vi, at du kigger forbi Gomore.dk, som har en række spændende leasing tilbud i øjeblikket.

Læs mere her


Leasingselskabet har typisk lavere finansieringsomkostninger

Leasingselskabet er et professionelt selskab, som med stor sandsynlighed kan forhandle bedre vilkår for finansieringen af bilerne, end du kan, som privat. Det kan både være selve rentesatsen, som er lavere, samt at de sparer en række gebyrer, som du, som privat, skal afholde. Det gælder både etableringsomkostninger og løbende gebyrer. Dette kan også i sidste ende komme dig til gode, som leasingtager.


Du skal ikke låne penge til bilen

Udover at du slipper billigere i rente, så skal du heller ikke ned i din bank og låne ekstra penge. Det kan være en fordel i forhold til din gældsfaktor, hvor din bank vurderer hvor meget som du kan låne alt i alt hos dem, afhængigt af din indkomst. Samtidig foretager leasingselskabet heller ikke samme vurdering af din kreditværdighed, som banken, da de har sikkerhed i bilen, som de står, som ejere af og du ikke låner en stor portion penge til betalingen af bilen på købsdatoen.


Du kører altid i en nyere bil

Når du vælger at privatlease din bil i stedet for at købe den, så vil du typisk oftere skifte din bil ud end hvis du ejer den. Leasingaftaler løber, som standard i 3 år og herefter kan du vælge at skifte over til en ny bil igen. Det er selvfølgelig en dejlig fornemmelse med en ny bil at køre i.


Startbetalingen er lavere

Ved et almindelig bilkøb skal du typisk betale 20% af bilens pris i udbetaling. Resten kan du så lånefinansiere. Ved privatleasing er startbetalingen kun på 5-10%, så her skal du altså have mindre stående på din bankkonto for at kunne komme ud af køre på vejene.


Du skal ikke tænke på reparationsudgifter

Går din bil i stykker, så er det leasingselskabet, som skal stå for at udbedre skaden på bilen. Så ved privatleasing undgår du altså også uforudsete værkstedsregninger. Godt nok vil du ved køb af ny bil også være dækket af garantiperioden fra bilselskabet, som ofte løber i 2 år. Nogle bilselskaber tilbyder ovenikøbet garantiperiode i op til 7 år, så du er til dels også dækket for dette, som almindelig bilkøber.


Ulemper

Leasingselskabet skal også tjene penge

Vi kommer ikke udenom at leasingselskabet er et ekstra led i forhold til det at købe sin bil direkte hos forhandleren. Vi kommer heller ikke udenom at det firma også er sat i verden for at tjene nogle penge. Derfor tager leasingselskabet selvfølgelig en del af den fortjeneste, som en række af deres fordele ovenfor giver.


Du forhandler typisk ikke en leasingaftale

Privatleasingaftaler virker ikke til at være til forhandling. Hvis du køber en bil, så kan du godt forsøge at forhandle prisen ned her, hvilket nærmest er forventet i branchen. Men privatleasingaftaler markedsføres som værende den pris, som den nu engang er. Take it or leave it virker det tilsyneladende til. Omvendt kan der være flere forskellige leasingselskaber, som tilbyder samme bil til forskellige priser, så du kan altså kigge lidt hos de forskellige leasingselskaber.


Du kører altid i en nyere bil

Dette er også nævnt som en fordel ovenfor, men det er faktisk også en økonomisk ulempe, da det generelt er dyrere at køre i ny bil i forhold til en ældre udgave. Ved privatleasing er du tvunget til dette, mens at du med din egen bil kan vælge at beholde den lidt længere tid, så du også har den i nogle af de år, hvor værditabet ikke er så stort, som i de første år. Derudover kan du også vælge at investere i en brugt bil, hvis du vælger at købe bilen i stedet for at lease den.


Du skal på forhånd aftale dit kørselsbehov

Ved indgåelse af en leasingkontrakt skal du også fastlægge dig på hvor mange kilometer, som du forventer at køre i løbet af leasingperioden. Hvis du er ung, ny i job eller under uddannelse, så kan det godt være at dette behov kan ændre sig i løbet af leasingperioden, og det kan det selvfølgelig også for alle andre med lidt mere erfaring og faste jos.

Ulempen er at hvis du overskrider det aftale antal kilometer, så kan de ekstra kilometer, som du har kørt i bilen godt blive relativt ganske meget dyrere end hvis du havde aftalt det fra start. Derfor ender mange faktisk med at indgå leasingkontrakter med en vis sikkerhedsmargen indbygget. Således betaler mange også ekstra for leasingaftalen uden at få kørt det budgetterede antal kilometer.


Lavere fleksibilitet for at skifte bil

Du kan godt komme ud af en leasingkontrakt efter 1 år næsten omkostningsfrit. Dog mister du således også din første gangs betaling og det kan være en dyr løsning. Det er langt lettere hvis du selv ejer bilen og så kan sælge den når du vil. Det skal dog siges, at mange leasingselskaber er begyndt, at tilbyde privatleasingaftaler med mindre og mindre første gangs ydelser, så ulempen er blevet mindre med tiden.



Relaterede links: