Registreringsafgift på leasingbiler

Leasingselskaber skal ikke betale den fulde registreringsafgift ved køb af deres biler, men blot en såkaldt forholdsmæssigt registreringsafgift. Det vil konkret sige at de får lov til at betale registreringsafgiften i mindre rater i stedet for af en omgang ved købet.


Er du på udkig efter ny bil? Så anbefaler vi, at du benytter Autooffer.dk, som indhenter tilbud og store rabatter for dig. Spar mange tusinde kr.

Læs mere her


Sådan fungerer den forholdsmæssige registreringsafgift

I de første 3 måneder betales 2% af registreringsafgiften og fra 3. til 36. måned betales 1% af registreringsafgiften og efter 3 år betales så blot 0,5% af afgiften. Efter 3 år er således betalt 39% af registreringsafgiften og efter henholdsvis 5 år er betalt 51% af afgiften. Leasingbiler sælges dog typisk efter 3 år, så leasingselskabet vil aldrig komme til at betale den fulde afgift.

Det er en stor fordel for leasingselskabet at reelt kun skal ud og finansiere maksimalt 39% af en registreringsafgift, som almindelige forbrugere skal betale og finansiere fuldt ud. Derudover skal de 39% ikke betales på én gang, men selskaberne har lov til at betale det løbende. Det vil i praksis sige at leasingselskaberne ikke skal ud og skaffe likviditet via lån til dette, men blot kan finansiere det via de løbende indbetalinger fra kunderne.

Det er vigtigt at bemærke at leasingselskaberne ikke som sådan slipper for mindre afgifter i forhold til almindelige forbrugere. De slipper blot for at betale det direkte ved købet af bilen. De får således ikke "den resterende" del af registreringsafgiften tilbage ved salget af bilen, da den så vil blive solgt uden afgifter. Det vil de private forbrugere derimod.


Men hvad er denne forskel i leasingafgift egentlig værd i kr.?

Hvis leasingselskaberne ikke kunne betale registreringsafgiften løbende via likviditet fra kundernes indbetalinger, så skulle beløbet altså på én gang ved køb af bilen. Således skulle selskabet i banken og låne pengene til købet. Og det er denne omkostning, som de sparer i forhold til vilkårene for de almindelige forbrugere.

Lad os lave et regneeksempel. Lad os antage at en mellemklassebil har en registreringsafgift på 150.000. Det svarer til en mellemklassebil til ca. 300.000 kr. Beløbet kan lånes i banken til en rente på 3,5%. Udover renten, så skal der også betales oprettelsesgebyr til banken på 2.000 kr. og tinglysningsgebyr til staten på 1.660 kr. + 2.250 kr. = 3.910 kr. Det giver en ÅOP (årlig omkostning i procent) på 7,24% før skat. For en periode på 36 måneder, ville det samlet set betyde ekstra omkostninger til leasingselskabet på 14.500 kr.

Altså sparer leasingselskabet 14.500 kr. i dette eksempel i forhold til hvis en almindelige forbruger skulle ud og købe bilen.


Leasingselskabet skal også betale finansieringsomkostninger til staten

Så godt slipper leasingselskaberne dog ikke. De skal faktisk også betale en rente til staten for at få lov til at "låne" pengene til registreringsafgiften. Den rente er i dag på omkring 3,5%, som er den gennemsnitlige udlånsrente til ikke finansielle virksomheder (Offentliggøres af Danmarks Statistik). Af samme årsag har vi valgt den samme rentesats ovenfor for leasingselskabet. Renten skal dog ikke betales af det fulde beløb, men betales af restværdien af registreringsafgiften når bilen sælges. I dette tilfælde altså 61%, eller 91.500 kr., som er den resterende værdi af en alm. registreringsafgift. Det er lidt beregningsteknisk. Men denne omkostning til leasingselslabet vil i vores konkrete tilfælde være samlet set en udgift på ca. 9.000 kr.

Altså sparer leasingselskabet ca. 5-6.000 kr. pga. forskellen i betaling af registreringsafgiften set i forhold til almindelige private forbrugere når de skal købe bil over en 3 årig horisont. Kommer vi op i lidt dyrere biler, så stiger denne besparelse yderligere.

Alene af denne grund er det derfor muligt for leasingselskaberne at tilbyde en attraktiv leasingpris på din bil. Derudover har leasingselskaberne også en volumen, som gør at de kan hente gode flåderabatter på bilerne og sandsynligvis også har en god forhandlingsposition i banken i forhold til almindelige forbrugere.



Relaterede links:

Få tips og tricks til din biløkonomi og bliv opdateret når vi kommer med nyheder, analyser og værktøjer.